Formandens beretning 16-17: 8. februar 2017

Eventyrteatrets Venner har  det forgangne år bestået af 7 ordinære medlemmer og 4 suppleanter.

Mette Skovgaard Andersen (formand)

Jørgen Niclasen (næstformand)

Pia Monrad Jensen (kasserer)

Annette Paludan (webansvarlig)

Dorthe Haugaard

Charlotte Voss Sørensen

Karen A. Lund

Annette Hansen

Susser Feit (suppleant)

Laila Løland (suppleant)

Pernille Kyst (suppleant)

Eventyrteatrets Venneforening har afholdt 4 møder i årets løb, det ene i forbindelse med sidste års GF. Det er omtrent hvad vi plejer og ca. hvad man mødemæssigt kan regne med som bestyrelsesmedlem.

Vores FB-gruppe er velbesøgt – vi har næsten 350 medlemmer og en del kommentarer. Vi er kommet igennem vores digitale foryngelseskur nogenlunde smertefrit, når ellers ikke vi har servernedbrud. Hjemmesiden bliver løbende opdateret og generelt er jeg sikker på, at det er den rette vej at gå i fht. til at gøre os så synlige som vi gerne vil være (en stor tak til den webansvarlige Annette). Hjemmesiden må i hvert fald være meget interessant, siden at nogen gad at hacke den. (Det bringer mindelser om dengang jeg og min familie kørte rundt i en Fiat Multipla, som jeg personligt mente var så grim, at den måtte være tyverisikret af den grund – det var den så åbenbart heller ikke).

Selvom vi har fået flere medlemmer i foreningen er den nye inddrivelse af kontingent ikke helt på skinner endnu og 2016 blev ikke et historisk medlemsår. Men 2017 er klar til at overtage titlen, hvis vi alle gør en intens indsats – det kommer jeg tilbage til.

Lad mig først kaste et hurtigt blik tilbage på året:

Året har – ikke overraskende – da vi jo er til for Eventyrteatret og alle dens børn og voksne – stået i jubilæets tegn. Det har været en meget stor fornøjelse at få lov til at være med på sidelinjen til alle de fortjente fejringer der har været. Det ER intet mindre end fantastisk, at det lykkedes Susanne og resten af Eventyrteatrets Crew ikke blot at overleve i 25 år, men også at gå fra at være en lille ubetydelig amatørscene blandt mange til at være en stor professionel scene, som tages alvorligt i det danske teatermiljø. Ja, jeg ved godt, at ET teknisk set ikke er en professionel scene, men det er kun teknikaliteter, der gør forskellen, ikke kvaliteten. Både Nilens Stjerne og Et Juleeventyr var vældigt godt solgte forestillinger, Et Juleeventyr solgte rekordmange billetter, og set med vores øjne betyder rekordmange billetter også rekordmange popkornvagter i Tivoli. Og selvom det er en udfordring at få vagterne til at gå op i højere enhed, og selvom det i sandhed kan være svært at gøre alle tilfreds, så lykkedes det også i år at være ET’s hjælpende hånd og organisere forældrehjælpen, således at det både var en hjælp for ET og en fornøjelse for hjælperne. Og så kan vi ikke forlange mere. Hele 40 personer deltog i forældrehjælpermiddagen, og det vidner også om, at der er mange forældre, der gerne giver en hånd med – også uden for bestyrelsesregi. Det er vi meget taknemmelige over.

Bestyrelsen deltog også både i Susannes jubilæumsfest og i Katjas cocktailsurprise. Både med gave og indslag. Det hele var festligt og fornøjeligt og for min skyld kunne vi sagtens finde noget nyt at fejre i 2017.

På arrangementssiden havde vi igen i år en velbesøgt og vellykket skovtur i juni år. Det er en sjov gammel tradition, men ikke desto mindre hører vi fra forældre og børn – særligt af dem, der ikke er med i forestillingerne, at de sætter voldsomt pris på den fornemmelse af at høre til, som der kan opstå til disse arrangementer, så det er en tradition vi vil fortsætte.

Som et nyt tiltag – og et tiltag særligt rettet mod de voksne og det købedygtige segment, valgte vi i år i forsommeren – altså lige før skovturen – at tage på besøg på vores storleverandør af æbler Kildebrønde Frugtplantage. Her fik de ca. 40 deltagere en rundvisning og en prøvesmagning på mange af produkterne, Jane fik gjort opmærksom på sig selv og solgt en del – så det var en ren win-win-situation. Om vi gentager succesen vil tiden vise, men det var ikke så tosset endda.

Arrangementet pegede i hvert fald på, hvor vigtigt det er at vi kan give sponsorerne noget igen – whats in it for me – gælder alle steder, og skal en sponsor give selv det mindste til en lille forening som os, skal han enten kende en af os, være ualmindelig flink eller kunne se en form for gevinst. Sponsorerne skal plejes og det koster. Det er også derfor vi glæder os sådan over, at ET er villige til at sponsere billetter, når det lykkes os at få en sponsor til mad fx til børnene, for at Susser vil arrangere konkurrence for at få brød fra Brødsnedkeren, for at Jørgen kendte en slikpusher, for at Karen gik i vaffelboden med træsko på, for at KaffeLars elsker ET, for at Annette kendte en, der kunne lave hjemmeside, for at Charlotte har gidet at hente æbler osv osv – jeg kunne blive ved. Det er meget dejligt, når man kan se, at bestyrelsesmedlemmerne gider gøre en særlig indsats.

En særlig indsats gjorde Pernille også, da hun fik arrangeret filmdag her først på året med ”Made By Us” for alle Dramaskolebørn. Beretningsmæssigt hører det først med til næste år, men ville lige nævne det så vi kan takke P in absentia. Det var en kæmpesucces, der blev overtegnet i løbet af en dag.

Det kan være vanskeligt at gøre status. Som formand kan jeg af og til synes, at der er mange ting at se til, også i foreningsregi, men når man så ser tilbage tænker man ”Herregud, var det bare det”. Men jeg må indrømme at jeg af og til føler at vi er væsentligt færre end hele 11 mennesker til at løfte opgaverne og jeg tror, der findes smartere måder at gøre tingene på, og mit ønske som afgående og eventuelt kommende formand for 2017 vil være, at vi finder disse smartere måder. Der er en række opgaver, der skal løses; der skal ordnes regnskab, skaffes medlemmer, ringes rundt, sendes rykkere, skrives og sendes velkomstbreve, opretholdes hjemmeside, skaffes sponsorer, arrangeres skovtur, arrangeres andre arrangementer, ydes hjælp til dette og hint osv. Vi har det drønhyggeligt, og selvom vi drikker en masse kaffe, så er det ikke en kaffeklub. Så det er mit håb, at hvert bestyrelsesmedlem gør sig klart, hvilke kompetencer vedkommende ønsker at bidrage med og hvilke bestyrelsesrelaterede arbejdsopgaver, vedkommende vil være ansvarlig for, for så er jeg sikker på, at arbejdet bliver sjovere og nemmere for os alle. Og med dette fromme håb vil jeg takke Bestyrelsen for deres arbejdsindsats i 2016 – vi ser frem til 2017, der med denne beretning er udråbt til at være det nye medlemsår.

Mette Skovgaard Andersen, formand